Ditulis oleh 4:28 pm KABAR

Sejarah Perguruan Islam Manba’ul Ulum Karaton Surakarta Hadiningrat (Bagian Kedua-Terakhir)

Setelah Manba’ul Ulum menghasilkan lulusan yang banyak, maka pemerintah Karaton Surakarta sepakat menjadikan Manba’ul Ulum sebagai standart pengangkatan pejabat agama.

Pada awal berdirinya Mufattisy Akbar ialah KRT Adipati Sosrodiningrat Patih Karaton Surakarta, Mufattisy Kabir adalah KR Penghulu Tafsir Anom sedangkan sekretaris Mufattisy R. Rekso Projo. Pada waktu itu dewan guru dipimpin oleh Kyai Bagus Arfah, sedangkan guru-guru diberi pangkat dan tingkatan Muallim I dan Muallim II, serta Mudarris (guru wiyata bakti). Untuk kelancaran administrasi sekolah maka diangkat beberapa pegawai yaitu Qabidil (penerima uang sekolah), Dinbit (tata usaha), Sefir (pesuruh) dan Kannas (tukang kebun). Haji Ahmad Djoyosugito pernah diminta hadir untuk memberi pengarahan tentang manajemen sekolah.

Orang yang pernah mengamati, meneliti, menulis dan menyelami perkembangan Manba’ul Ulum akan merasa bahagia. Contohnya Prof. Dr. Mohammad Ardani, guru besar UIN Syarif Hidayatullah. Pada tahun 2007 berbicara di Sasana Handrawina Karaton Surakarta Hadiningrat. Mufattisy bertugas mengawasi kelancaran pelaksanaan pendidikan pengajaran, administrasi sekolah dan mengusahakan pembangunannya. Secara rutin Mufattisy dari kepatihan memeriksa Manba’ul Ulum.

Administrasi kantor perlu kerapian. Tata usaha bertugas menyiapkan absen guru, absen murid, membayar gaji guru dan pegawai, kenaikan pangkat guru, menerima uang sekolah, mengusahakan tambahan alat-alat, mengurus pemeliharaan gedung dan alat-alat lainnya. Patih Sosrodiningrat pernah belajar di Universitas Leiden. Mereka bisa mengenal sistem pendidikan di Eropa. Pada dasarnya Manba’ul Ulum dikelola sepenuhnya oleh pemerintah Karaton Surakarta dengan anggaran belanja secukupnya. Inilah Manba’ul Ulum yang masuk bagi para petugas dan pelaksanaan dalam kegiatan penyelenggaraan Manba’ul Ulum. Pada mulanya Manba’ul Ulum ditempatkan di Masjid Agung Surakarta.

Setelah berjalan beberapa tahun berkat perhatian dan pembinaan pihak Karaton Surakarta di samping ketekunan para pengasuhnya, ternyata peminat terhadap Manba’ul Ulum semakin besar. Dari tahun ke tahun pada masa itu murid bertambah-tambah. Untuk itu pemerintah Karaton Surakarta membangun gedung yang megah di sebelah selatan Masjid Agung. Gedung Manba’ul Ulum diresmikan penggunaannya pada tahun 1916. Gedung ini menampung murid 448 orang. Anggaran belanja Manba’ul Ulum pada prinsipnya bersumber dari pemerintah Karaton Surakarta. Anggaran belanja itu untuk membayar. Gaji guru dan pegawai, memelihara gedung, belanja barang dan alat pelajaran dan alat administrasi. Peresmian gedung ini dilakukan dengan mengundang tokoh pergerakan Abdul Muis.

Gaji guru dan pegawai dibayar menurut tingkat dan pangkat yang berlaku di lingkungan pemerintah Karaton Surakarta. Rakyat mereka berkisar antara jajar sampai wedana. Dari segi kualitas, Manba’ul Ulum telah mampu mengembangkan anak didiknya dan menjadikannya: Ahli membaca, memahami dan mensyarah kitab-kitab fiqh, tafsir, hadits, tauhid nahwu dan shorof. Penguasaan terhadap kitab-kitab tersebut menyebabkan murid dapat menangkap semangat ajaran Islam secara menyeluruh, yang kemudian dikembangkan sendiri setelah tamat dari Manba’ul Ulum. Kesadaran beragama yang tinggi.

Oleh karenanya tidak mengherankan, karena kualitas tersebut masyarakat Islam memberikan penghargaan yang tinggi, menerima kehadiran mereka sebagai orang yang memahami dan menguasai masalah-masalah agama, dewasa usia dan pemikirannya. Lulusan Manba’ul Ulum misalnya Munawir Zadzali dan Mukti Ali. Keduanya pernah menjabat Menteri Agama.

Dalam hal pekerjaan kedinasan baik di lingkungan pemerintah Karaton Surakarta, lulusan Manba’ul Ulum mendapat tempat yang terhormat. Ijazah Manba’ul Ulum mempunyai civil effect yang diakui pemerintah. Lulusan Manba’ul Ulum ke IV: cocok menduduki jabatan modin atau jajar. Lulusan Manba’ul Ulum ke VIII: cocok menduduki jabatan Penghulu Naib. Lulusan Manba’ul Ulum ke XI: cakap menduduki jabatan Penghulu Agama Kabupaten.

Setelah Manba’ul Ulum menghasilkan lulusan yang banyak, maka pemerintah Karaton Surakarta sepakat menjadikan Manba’ul Ulum sebagai standart pengangkatan pejabat agama. Dengan dibukanya kesempatan kerja dalam bidang keagamaan mulai dari penghulu, maka mulai banyak alumni Manba’ul Ulum yang berminat menempati jabatan-jabatan tersebut. Prestasi gemilang siswa Manba’ul Ulum ditunjukkan oleh Kahar Muzakir dari Kotagedhe. Nanti Kahar Muzakir berperan dalam sidang BPUPKI. Demikianlah butir-butir pemikiran KGPH Hangabehi Paku Buwono XI dalam memajukan perguruan Manba’ul Ulum. Prestasi perguruan Manba’ul Ulum mewariskan kebanggaan dalam perjalanan pendidikan nasional.

D. Pranatan Hadeging Pamulangan Manba’ul Ulum ing Karaton Surakarta Hadiningrat

Bubukanipun Badhe Adeging Pamulangan Ing Kagungan Dalem Masjid Agung. Ingkang sampun kalampahan menawi wonten abdi dalem ngulama sasampunipun ingkang ajal utawi kaundur saking kalenggahanipun, anggenipun Kanjeng Parentah Ageng anggalih badhe gegentosipun wonten angelipun, amargi warisipun utawi abdi dalem sanesipun awis ingkang mangertos dumateng kitab saha awis ingkang patitis dhumateng wawaosan Qur’an, dados kawontenanipun hamung pupuwungan, wusana manawi wonten prelunipun asring nlelinggemi saha asring hanuwuhaken prakawis, ingkang makaten wahu amargi dereng wonten pamulangan maos kitab utawi patitisipun waosan Qur’an ingkang mesthi.

Wonten satunggal kalih ingkang asring purun mulang, nanging amung saking kajengipun piyambak, pamulangipun saha ingkang kawulangaken boten mawi katata, amung sasenengipun ingkang mulang kemawon, dados kirang mikantuki, saha ingkang dipun wulang awis ingkang lajeng saged kangge ing damolipun nageri. Kilimpun ing mangke terang ing Sampeyan Dalem ingkang Sinuhun Kanjeng Susuhunan Kanjeng Raden Adipati Sosrodiningrat kagungan karsa angadegken pamulangan wonten ing kagungan dalem mesjid agung, manggen ing pawestren.

Patrap-patraping pamulangan wau, pirantosipun kairibaken pamulangan Jawi… lampah-lampahipun pamulangan wau babalunganipun kados ing ngandap punika:

Bab 1
a.       Pamulangan wau kanamaaken: Mambangul Ngulum, tegesipun sumbering kawruh|
b.      Gurunipun sami kanamaaken: Mungalim tegesipun tiyang ingkang mulang.
c.       Gurunipun bantu sami kanamaaken: Mudarris tegesipun tiyang ingkang ngelampahaken piwulang.
d.      Muridipun sami kanamaaken: Mutangalim tegesipun lare sinau.
e.       Ingkang anampeni arto saking mutangalim kanamakaken: Kobid tegesipun juru anampeni asil.
f.       Carikipun kanamaaken: Dlobit tegesipun juru nyerati.
g.      Kebayanipun kanamaaken: Safir tegesipun kengkenan.|
h.      Ingkang reresik kanamaaken: Kannas tegesipun juru reresik.

Bab 2
Kajawi punika mawi ingkang titi pariksa punapa kawontenanipun Manbangul Ngulum ingkang perlu kapariksa, kanamaaken: Mufattisy tegesipun juru paniti. Wiwijanganipun kados ing ngandhap punika:

1.       Mufattisy akbar tegesipun juru paniti ingkang langkung agung, punika ingkang jumeneng wisesaning Manbangul Ngulum.
2.       Mufattisy kabir tegesipun juru paniti ingkang ageng, punika kondang ing wisesa.
3.       Mufattisy panita warganing juru paniti.
4.       Katibul Mufattisy punika wacakaning juru paniti.

Bab 3
Ingkang badhe kawulangaken wonten ing Manbangul Ngulum wau patitisipun wawaosan Qur’an saha mangertosaken suraosipun kitab-kitab amung bangsaning fiqh sasaminipun ingkang kangge wonten ing kaprajan, boten kalilan amulangaken kitab tasauf sasaminipun ingkang bangsanipun makrifat.

Bab 4
Ingkang sami kawajibaken mulang kandos ing ngandhap punika: ingkang mulang patitisipun waosan Qur’an:

1.       Kitab Arum ugi nama Kaji Muhammad Padlil, abdi dalem katib, mungalim angka: 1.
2.       Kaji Muhammad Fadlil, abdi dalem juru kunci ing Pajang, mungalim angka: 2.
3.       Bagus Ngabdul Kattam, abdi dalem ngulama, mudarris.
4.       Kyai Muhammad Nawawi, abdi dalem pradikan ing Gempol, mudarris.

Ingkang mulang kitab:

1.       Bagus Ngarpah, abdi dalem ngulama, mungalim angka: 1
2.       Kaji Muhammad Badris, abdi dalem ngulama, mungalim angka: 2
3.       Kyai Pakhruraji, abdi dalem pradikan juru kunci ing Kapundung, mungalim angka: 2.
4.       Kyai Muhammad Ilyas, abdi dalem pradikan ing Jatisaba, mudarris.
5.       Kaji Muhammad Anwas, mudarris.

Sadaya wau badhe kaparingan waragading lampah awarni siti dusun minangka urak gagaduhanipun mungalim utawi mudarris, saha sami kaparingan serat pikekah anggenipun kakarsaaken dados mungalim utawi mudarris wau.

Bab 5
Wiwijangenipun para mufattisy kados ing ngandhap punika:

1.       Mufattisy akbar Kanjeng Raden Adipati Sosrodiningrat
2.       Mufattisy kabir Raden Pengulu Tafsir Anom
3.       Katibul Mufattisy Ngabei Rekso Projo

Kajawi saking wiwijangan wau Raden Pengulu Tafsir Anom kawajibaken rumeksa tetepipun punapa saprelunipun ing Manbangul Ngulum wau. Saha Bagus Ngarpah kaparingan wewenang amratikelakon dhumateng para mungalim tuwin para mudarris, patra-patrapipun pamulangan ingkang murih prayogi. Makaten ugi para mungalim tuwin para mudarris wajib amiturut pratikelipun Bagus Ngarpah bab patrap-patrapipun pamulangan ingkang murih prayogi.

Bab 6
Ingkang sami kawajibaken lumebet mutangalim ing Manbangul Ngulum wau sawarninipun anakipun abdi dalem Pengulu, Katib, Ngulama, Pradikan, Naib sasaminipun ingkang kagolong abdi dalem mutihan wondene putranipun putra sentana dalem, anakipun abdi dalem saha kawula dalem, manawi wonten ingkang sumedya lumebet ugi kalilan.

Ingkang sami lumebet Mutangalim wau mawi bayaran dhumateng Manbangul Ngulum, satunggal-tunggalipun mutangalim ing dalem sawulan salawe sen.

Sawarninipun mutangalim kalilan anglebetaken mutangalim tanpa bayaran, nanging kathah-kathahipun amung niga. Dene mudarris kalilanipun amung satunggal. Bayaran saking para mutangalim wau kangge wewahan waragad punapa prelunipun Manbangul Ngulum, saha kangge wewah kasilipun para mungalim tuwin para mudarris.

Bab 7
Lumebetipun ing Manbangul Ngulum para mungalim, mudarris saha para mutangalim saben dinten wanci jam satengah sanga enjing. Wiwitipun mulang jam 09.00 enjing. Bibaripun wanci jam kalih welas siang. Dene lampah-lampahing pamulang saha wanci ngasonipun badhe katata dening para mungalim.

Bab 8
Liburanipun Manbangul Ngulum kados ing ngandhap punika:

  1. Saben ing dinten Jumu’ah
  2. Saben Garebeg kaping tiga satahun
  3. Saben tingalan dalem panjenengan saha tingalan dalem wiyosipun tahun sampeyan dalem ingkang sinuhun Kanjeng Susuhunan.
  4. Saben ing karaton utawi ing kapatihan wonten pasamuan ageng.
  5. Saben ing wulan Mulud, wiwit tanggal kaping gangsal dumugi tanggal tiga welas.
  6. Saben ing wulan Ruwah, wiwit tanggal kaping kalih dasa dumugi tanggal kaping sadasa wulan Syawal.
  7. Saben ing wulan Besar, wiwit tanggal kaping wolu dumugi tanggal kaping tiga welas.

Bab 9
Wiwit adegipun Manbangul Ngulum wau benjing ing dinten Ahad tanggal kaping 20 wulan Jumadil Awal ing taun Alip: 1835 punika wanci jam 09.00 enjing.

Menggah lampah-lampah ingkang kapratelakaken ing surat punika amung ingkang prelu-prelu kemawon. Dene ureyanipun patrap-patrap badhe katindakaken kaliyan lumampah sasampunipun Manbangul Ngulum wau wiwit ngadeg.

Pada setiap bulan Desember, Rijsraad atau Dewan kraton Surakarta mengadakan rapat tahunan. Pada kesempatan ini KGPH Hangabehi Paku Buwono XI memberi laporan kepada dewan tentang kemajuan kerja. Laporan tahunan ini juga membicarakan tentang aktivitas dan kemajuan lembaga pendidikan Manba’ul Ulum.

Berbekal sebagai aktivis pergerakan dan ketua legislatif kraton Surakarta, Hangabehi Paku Buwono XI menghendaki semua kegiatan berdasarkan aturan tertulis. Kesadaran tradisi leterasi yang sudah berlangsung lama ini perlu dijadikan sebagai bahan refleksi.

(Visited 58 times, 1 visits today)
Tag: , , Last modified: 6 Juni 2020
Close